Pagini

22 decembrie 2017

URARE

“În prag de sărbători, vă dorim să petreceţi clipe minunate alături de cei dragi, să întâmpinaţi  Naşterea Domnului cu bucurie în suflet, iar anul 2018 să fie mai bogat în împliniri, mai înalt în aspiraţii şi plin de realizări!”
„Sărbători fericite!”

    BIROUL OPERATIV AL
Sindicatului Liber din Învăţământ Vrancea
Președinte, Constantin IONESCU

Mesajul Președintelui FSLI cu ocazia Sărbătorilor de iarnă!!!

Dragi colegi, elevi și părinți,

     Ne apropiem de o perioadă în care ceea ce contează cel mai mult sunt iubirea, liniştea şi cei dragi. Familia este cea spre care ne îndreptăm cu gândul, dar mai ales cu sufletul nostru. Îmi doresc ca fiecare dintre voi să simtă emoţia acestor sărbători, a minunii Naşterii Domnului şi să se bucure de ce are.
     E momentul în care, mai mult ca niciodată, trebuie să ne aducem aminte că suntem oameni, iar asta trebuie să ne facă să ne deschidem spre cei din jurul nostru, să fim mai buni, să nu judecăm pe cei din jur, să îi încurajăm pe cei care au nevoie și să oferim bucurie tuturor.
     Crăciunul e atunci când înveţi să dăruieşti din nou, fără să aştepţi  să fii răsplătit pentru asta. Este o lecţie pe care vreau să o învăţăm până vom şti să definim bunătatea, exact prin ceea ce suntem noi.   

     Dragi colegi, părinţi şi elevi,

      La final de an, ne facem toți bilanțul, vedem ce am realizat și unde am greșit. Dar mai important decât atât, ne facem planurile pentru noul an. În 2018, anul în care sărbătorim o sută de ani de la Marea Unire, îmi doresc să înceapă întrarea în normalitate a învățământului românesc, iar asta înseamnă: finanțarea educației să se facă în conformitate cu  nevoile reale; dascălii să fie plătiți conform importanței muncii pe care o prestează, nu așa cum vor fi remunerați conform Legii nr.153/2017; înfăptuirea unei reforme curriculare reale; elaborarea unei legi a educației care să nu mai necesite modificări, măcar pentru un ciclu complet de învățământ; sporirea investițiilor în infrastructura școlară.
     Oricât ne-am ruga, Moș Crăciun nu are posibilitatea de a satisface aceste doleanțe de bun simț, însă cei care le pot transpune în practică sunt cei care guvernează și le cerem să facă asta!
     Această țară  merită să aibă condiţii mai bune în şcoli,  profesori cu un statut social care să-i motiveze să fie performanți la clasă, astfel încât, elevii-beneficiarii direcți ai sistemului de învățământ, să dobândească toate cunoștințele și competențele necesare pentru a fi utili societății.
     Ca preşedinte a celei mai mari federaţii din educaţie, am o mare responsabilitate în faţa colegilor mei. Drepturile lor sunt pe primul plan pentru mine. Voi lupta în continuare, alături de toţi cei care fac parte din Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, pentru îmbunătățirea statutului social al acestor oameni deosebiți care lucrează în sistemul de învățământ.
     Acestea sunt dorințele pentru  Noul An!

     Clădim împreună prin respect și încredere reciprocă! Împreună putem face din dorințe, realitate! 

     Vă doresc sărbători liniştite alături de cei dragi, multă sănătate, iar în anul 2018 să  aveți parte de împliniri personale și profesionale, astfel încât să fiți mândri că faceţi parte din sistemul de educație!

Preşedinte F.S.L.I.,
Simion HANCESCU

18 decembrie 2017

: Instituţiile statului încalcă legea prin care Educaţia trebuie să primească 6% din PIB !!!

      Sistemul de educaţie din România are nevoie de investiţii serioase, pentru a permite elevilor să facă performanţă şi, mai ales, pentru a ţine pasul cu schimbările acestui secol. Nu putem tolera la nesfârşit situaţia în care: încă avem multe şcoli care nu corespund standardelor europene; mulți profesori  au salariile la nivelul angajaţilor necalificaţi din alte domenii; bugetul  educaţiei  situează România la coada ţărilor europene. Cei care conduc această ţară încalcă grav legea care prevede alocarea a 6% din PIB pentru educație.   
        Sistemul de învăţământ din România va primi în anul 2018 un buget în valoare de 27 de miliarde de lei, fără a lua în calcul banii alocați pentru investiții, dar și cu aceștia, este foarte probabil ca în anul 2018 procentul din PIB alocat educației să nu depășească 3,5%. Adică aproape jumătate din cât prevede legea, potrivit căreia sistemul de învăţământ din România ar trebui să aibă un buget de 6% din PIB.
   Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ atrage atenţia Guvernului, Parlamentului, precum şi Preşedintelui României, asupra gravităţii acestei situaţii: AVEM O LEGE CARE NU SE APLICĂ! Este inadmisibil ce se întâmplă, atâta timp cât media europeană a procentului din PIB alocat educației este de 5,4%, iar media în Europa de Est este de 4,7%. 
Lipsa banilor alocaţi acestui sistem se reflectă în sărăcia din şcoli. Iar acest lucru ne costă pe toţi: profesori, elevi şi părinţi. Cum să cerem performanţă unui sistem care nu e tratat ca o prioritate naţională, așa cum se clamează?
În acelaşi timp, angajaţii din educaţie au printre cele mai mici salarii din sistemul bugetar. Salariile cadrelor didactice sunt, după toate majorările din ultimii ani, umilitoare, iar ceea ce este revoltător, acestea vor rămâne la fel și după aplicarea Legii de salarizare Nr.153/2017. Acum, salariul unui profesor care are o vechime de 25 de ani la catedră, este comparabil cu acela al unui angajat cu studii gimnaziale de la o primărie, asta grație prevederilor legii mai sus menționate. Dacă un profesor este plătit sub nivelul  salariului unui muncitor necalificat, ce speranță mai are această țară?
      “Educația este un domeniu care a fost neglijat în ultimii 27 de ani în ceea ce privește finanțarea, iar acum “decontăm” cu toţii nepăsarea, amânarea sau nerespectarea unei legi. Aşa am ajuns să fim unici în Uniunea Europeană: suntem singura ţară în care educaţia se face  și cu necalificaţi. Alocarea sub 6% din PIB pentru educație este, din punctul meu de vedere, un atentat la siguranța României. Viitorul României este direct condiționat de performanța sistemului educaţional, iar această performanță depinde de finanțarea învățământului. Este revoltător cum insituţiile statului au acordat învăţământului “resturi” din buget, iar ceea ce este de neînțeles , este faptul că Președintele României, profesor fiind, a promulgat în ultimii trei ani  legile bugeului de stat, fără nicio tresărire, conștient fiind că se încalcă prevederile legale. Și probabil așa va proceda și cu bugetul pentru anul 2018. Așa cum stau lucurile, este posibil să se ajungă la un protest de amploare, în care să fie implicați părinții și salariații din învățământ, pentru a cere un lucru elementar: respectarea legii, în sensul de a se aloca pentru educație 6% din PIB”, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hancescu. 

8 decembrie 2017

OU90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru anul 2018.docx

Guvernul a  aprobat pe 6 decembrie 2017, OU 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru anul 2018. 

Conform acestui act normativ art.39 prevede că salariile vor fi plătite prin ISJ-uri (primăriile vor asigura doar fondurile ce vizează cheltuielile materiale) și se reglementează plata dobânzilor, plățile începând de anul viitor!!!

De asemenea conform art 9 alin 3 se va acorda o singură indemnizaţie de vacanţă sau o singură primă de vacanţă, după caz, sub formă de vouchere in anul 2018!

Guvernul a aprobat OU 91/2017 pentru completarea Legii nr. 153/2017

                  OUG 91/2017 pentru completarea Legii nr. 153/2017.pdf

În data de 6 noiembrie 2017 Guvernul a aprobat OU pentru completarea Legii nr. 153/2017. Conform prevederilor acesteia, în perioada imediat următoare se vor clarifica problemele legate de:
  1. Reîncadrare. FSLI va lupta pentru eliminarea actualelor discriminări create din cauza interpretării eronate a prevederilor Legii nr. 153/2017, fiind posibil ca și membrii de sindicat să fie chemați pentru a se implica în susținerea acestui demers. Singura variantă care poate rezolva această situație este aceea de a se accepta ca salariile de bază pentru salariații din învățământ să fie stabilite prin înmulțirea coeficienților de ierarhizare prevăzuți de legea mai sus amintită, cu valoarea salariului minim brut pe economie;
  2. Stabilirea modului cum se va face plata cu ora și cumulul;
  3. Plata cu ora pentru directorii unităților școlare.
Tot în data de 6 decembrie 2017, Guvernul a  aprobat OU 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru anul 2018. Conform acestui act normativ, salariile vor fi plătite prin MEN (primăriile vor vira doar fondurile ce vizează cheltuielile materiale) și se reglementează plata dobânzilor, plățile începând de anul viitor.

5 decembrie 2017

FSLI cere de urgență Guvernului şi Parlamentului măsuri de protecție pentru cadrele didactice!

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (F.S.L.I. ) cere de urgenţă Guvernului, dar şi parlamentarilor României, măsuri de protecţie pentru cadrele didactice așa cum au polițiștii și magistrații, în cazul în care sunt agresați fizic sau verbal. F.S.L.I. a depus la Parlament încă din anul 2015 un proiect de act normativ, preluat de un grup de parlamentari, prin care a cerut acest lucru și, din păcate, proiectul zace şi acum în sertarele Parlamentului. Această inițiativă a venit ca urmare a numeroaselor cazuri de violență din școli, iar până acum autoritățile nu au reușit să rezolve această problemă. F.S.L.I. este împotriva actelor de violenţă, abuz sau vandalism care au loc în orice spaţiu public, cu atât mai mult în unităţile de învăţământ. Statistici ale Ministerului Educaţiei din anul 2015 arată că în fiecare zi sunt raportate 70 de cazuri de violenţă în şcoli, victime fiind atât elevi, cât şi cadre didactice.
Potrivit cifrelor furnizate de Ministerul Educaţiei, la nivelul anului 2015, peste 19.000 de cazuri de violenţă au fost înregistrate în şcoli. Cifrele sunt însă şi mai mari, întrucât multe dintre cazuri nu sunt raportate la nivelul inspectoratelor şcolare.Fotografia postată de Fsli Romania.
Imaginile difuzate de mass-media, în care un cadru didactic din Teleorman este umilit, batjocorit şi agresat de către elevii săi, ne revoltă. Anul trecut un cadru didactic din județul Botoșani a fost lovit cu violență de un părinte chiar în fața colectivului de elevi, fiind transportat la spital. F.S.L.I. a demonstrat că este un partener real al elevilor şi al părinţilor şi, pentru că ne dorim un sistem de educaţie sănătos, atragem atenţia opiniei publice, dar şi Guvernului şi Parlamentului României, că astfel de situaţii nu trebuie să se întâmple în unitățile de învățământ. Școala trebuie să fie mediul care-i formează pe tineri pentru a fi buni cetățeni și nu un spațiu propice pentru încurajarea apariției viitorilor infractori.
F.S.L.I. solicită Inspectoratului Şcolar Teleorman, precum şi Ministerului Educaţiei să verifice ce s-a întâmplat cu exactitate în unitatea de învăţământ şi să ia măsurile care se impun, potrivit legislaţiei în vigoare.
În plus, federaţia noastră face apel la toţi factorii de decizie să dezbată iniţiativa legislativă prin care F.S.L.I. a solicitat măsuri de protecție a personalului didactic de predare, de conducere, de îndrumare și control, în îndeplinirea atribuțiilor specifice funcției. Considerăm că se impune un astfel de act normativ, prin care profesorii să fie protejați de posibili agresori, care ar urma să răspundă în fața legii. Astfel, cadrele didactice vor putea să se simtă în siguranţă în unităţile de învăţământ şi să îşi desfăşoare activitatea cât mai bine, pentru binele elevilor.
“Imaginile difuzate de întreaga mass-media sunt de-a dreptul şocante. Cu atât mai mult, cu cât nu sunt singurele. În fiecare an avem parte de astfel de scene. Agresivitatea nu are ce să caute în locul în care copiii sunt educaţi. Nu vrem să condamnăm pe nimeni, dar vrem să avem un sistem de învăţământ corect, în care să nu fie nici încurajate şi nici ascunse astfel de situaţii, doar pentru a păstra prestigiul unei şcoli sau pentru a nu deranja liniştea unui director. Cerem Guvernului şi Parlamentului măsuri de protecție pentru cadrele didactice, măsuri de care beneficiază alte categorii profesionale. Considerăm că orice atingere a integrităţii fizice sau morale a unui cadru didactic trebuie să fie drastic pedepsită. Suntem convinşi că părinţii ne vor sta alături în acest demers, precum şi elevii. F.S.L.I. îşi doreşte calitate în actul educaţional, dar şi respect faţă de cei care fac educaţia. Cu situaţii de violență, şcoala poate să devină un loc al nesiguranţei şi al exemplelor greşite”, a declarat preşedintele F.S.L.I., Simion Hancescu.

1 decembrie 2017

Mesajul Președintelui Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ cu ocazia Zilei Naţionale a României!

La aproape un veac de la Marea Unire de la 1 Decembrie 1918, România este ţara contrastelor: avem voinţă, dar puţini oameni care transformă vorba în fapte, avem suflet, dar din ce în ce mai puţini oameni care privesc spre binele celuilalt, avem istorie, dar mai puţini care vor să o cunoască, avem viitor, dar mai puţini copii care rămân acasă.
 România are nevoie de construcţie, de oameni curajoşi, de iniţiativă, de lideri care ştiu să valorifice potenţialul celorlalţi, nu doar să conducă. România are nevoie de valori, de spirit, de tradiţie. România are nevoie de fiecare dintre noi.
 Educaţia este cheia unei Românii care “se va face mare”, prin fiecare copil care va învăţa şi prin fiecare dascăl care va şti cum să-i înveţe pe copiii săi.  
 Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ vrea să aibă o ţară care pune preţ pe educaţie, care dă valoare oamenilor care fac educaţie şi care crede că dezvoltarea sa depinde, în primul rând, de elite.
 Anul acesta ar trebui să tragem linie şi să ne gândim la câţi români au ales să spună “acasă” altor ţări, deşi inima lor bate în continuare româneşte. Anul acesta ar trebui să medităm la ce trebuie schimbat şi la ce trebuie păstrat într-o ţară care mai are multe de spus în faţa altor naţiuni.
 Pentru românii din ţară şi de peste hotare, pentru vocea românească, pentru spiritul acestei ţări, FSLI alege România!

Preşedinte FSLI,
Simion HANCESCU

FSLI cere imperativ Guvernului ca profesorii să poată ieși la pensie cu 3 ani mai devreme, fără penalizare!!!

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ solicită Guvernului României modificarea Legii pensiilor, astfel încât cadrele didactice să se poată pensiona  cu trei ani înainte de împlinirea vârstei standard. Nivelul de suprasolicitare neuropsihică, precum şi cazurile medicale grave, care îi împiedică pe colegii noştri să îşi desfăşoare activitatea la catedră, impun crearea unui cadru legal adecvat acestei profesii. 
În sistemul educaţional românesc, un cadru didactic este nevoit, în acest moment, să lucreze chiar şi cu 38 de elevi la clasă, în acelaşi timp. Acest lucru înseamnă: o atenţie sporită atât la fiecare elev în parte, cât şi la propria persoană, cadrul didactic fiind considerat model; un grad mare de responsabilitate faţă de elevi şi pregătirea acestora; un consum psihic deosebit pentru activităţile desfăşurate atât în timpul orelor, cât şi în timpul pregătirii acestora; un efort considerabil în ceea ce priveşte nu doar conduita, cât şi pregătirea profesională; adaptabilitatea la fiecare elev în parte, mai ales acolo unde sunt şi cazuri speciale. Toate acestea se traduc printr-un singur termen: epuizare.
De asemenea, sunt numeroase cazuri în care profesori care au fost diagnosticaţi cu anumite afecţiuni vor să iasă la pensie mai devreme, dar sunt nevoiţi fie să meargă în continuare la serviciu, având o stare degradată a sănătăţii, fie să rămână în concediu medical. Puţini sunt cei care recurg la pensionarea pe caz de boală, întrucât acest lucru înseamnă venituri umilitoare, sub limita de subzistență. 
“Federaţia noastră a făcut demersuri şi a solicitat Premierului Mihai Tudose ca în noua Lege a pensiilor, în sistemul de educaţie, să fie permisă pensionarea cadrelor didactice cu trei ani mai devreme. Numărul anual al dascălilor care ar putea solicita acest lucru nu va fi atât de mare încât să pună presiune pe bugetul pensiilor şi asigurărilor sociale. Din cauza pensiilor de mizerie, marea majoritate a cadrelor didactice solicită prelungire de activitate. Acceptarea acestei solicitări ar fi un ajutor nespus de mare mai ales pentru colegii noştri care au probleme de sănătate şi care sunt pur şi simplu umiliţi de un sistem care îi pune să aleagă între venituri din care nu se pot întreţine şi  obligaţia de a-şi desfăşura activitatea în condiţii dificile. Consideraţi că un cadru didactic cu o vechime de 40 de ani nu merită dreptul de pensionare cu 3 ani mai devreme? Asta în condiţiile în care există alţi angajaţi în sistemul public, care se pot pensiona şi la vârsta de 45 de ani. Nu vrem să arătăm cu degetul, dar din nou educaţia este privită cu dispreţ sau cu indiferenţă, chiar dacă şi cei care fac legile acestei ţări au trecut prin băncile şcolii româneşti şi au avut ca prim exemplu în viaţă un profesor sau chiar dacă, la rândul lor au copii şi vor o educaţie sănătoasă”, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hancescu. 
Mai sesizăm încă o problemă în sistemul public de pensii din România: în sistemul de educaţie pensia medie este în jur de 1.000 de lei, comparativ cu alte sisteme, unde pensia medie este de peste 3.000 de lei. În unele cazuri aceste pensii “speciale” au ajuns să fie mai mari decât veniturile încasate de angajaţi. Constatăm că există persoane care ies la pensie la 43 de ani, cu o pensie de peste 10.000 de lei, în timp ce pe un profesor, după 43 de ani de muncă, statul român îl “recompensează” cu o pensie de 1.500 de lei, întrucât principiul de calcul este diferit faţă de cel aplicat în cazul altor bugetari. Considerăm că singurul  principiu care trebuie să stea la baza calculului  pensiilor din România trebuie să fie cel al contributivității la fondul de pensii! Dacă nu, atunci cerem pensii speciale şi pentru profesori!

6 octombrie 2017

FSLI solicita MEN rezolvarea problemelor privind salarizarea.pdf




================================================
5 OCTOMBRIE 2017
LA MULȚI ANI!!!


28 septembrie 2017

Informare-Pichetare Prefectura Vrancea in 02.10.2017 ora 12.00!!!

Ieri, miercuri 27.09.2017, am participat la ședința Colegiului Național al Liderilor FSLI, unde am analizat stadiul rezolvării revendicărilor stabilite în data de 04.09.2017.
În urma numeroaselor întâlniri ale conducerii FSLI cu Prim ministrul României și cu alți membri ai Guvernului, nu s-a ajuns la încheierea unui acord scris în ceea ce privește rezolvarea cu termene fixe a revendicărilor salariaților din învățământ așa cum se stabilise, ci doar obținerea unor angajamente verbale după cum urmează:
-se vor plăti până la sfârșitul anului 2017 sumele privind hot. judecătorești cuvenite;
-elaborarea si aprobarea unei HG privind plata dobânzilor penalizatoare prin bugetul de stat si nu prin Consiliile locale până la finalul lunii octombrie 2017;
-cuprinderea în legea bugetului de stat  pe 2018 a sumelor pentru dobânzi;
-plata sporurilor la salariul de încadrare începând cu 01.01.2018;

Ținând cont de faptul că acest angajament verbal nu oferă GARANȚIA  obținerii  unei rezolvări favorabile, s-a decis pichetarea Prefecturilor locale pe data de 02.10.2017, între orele 12-14.
SLI Vrancea a obținut autorizarea pentru pichetarea Prefecturii Vrancea pentru luni, 02.10.2017, între orele 12.00 – 14.00.
În concluzie prezența liderilor de sindicat și a încă 1,2,3 membri de sindicat din unitățile de învățământ este obligatorie!!!

Biroul Operativ al SLI Vrancea

10 septembrie 2017

Mesajul Președintelui FSLI cu ocazia începutului de an şcolar 2017-2018

      Stimați colegi,
                  Dragi elevi şi părinți,

Înainte de orice, sunt cadru didactic și de aceea mă voi adresa mai întâi vouă, elevilor. Poate v-ați săturat de încurajări sau de formulările devenite un clişeu: voi sunteți viitorul, speranța acestei țări de mai bine. Îmi pare rău, dragi elevi, dacă nu mai credeți în aceste cuvinte. Da, au devenit clișee pentru că le-au folosit oameni care nu au crezut în ele, care nu au făcut nimic pentru a vă ajuta să creșteți așa cum ne dorim cu toții. Dar, chiar așa, eu vă spun că sunt adevărate! Este foarte important să luptați pentru viitorul vostru!
Îmi doresc să credeţi că aveţi forţa să faceţi tot ceea ce vă propuneţi, că puteți fi oriunde vă doriți să fiți şi că nu vă veţi simţi niciodată, nicăieri, inferiori! Nu aveţi de ce!
Noi, profesorii voştri, avem misiunea de a vă ghida. Voi sunteţi cei care, prin propriile forţe, puteţi să mişcaţi lumea. Noi vă mai luminăm din când în când calea. Vă așteaptă încercări grele: bacalaureat, teste naționale, testări, teze. Pe unii, simple liniuțe sau tabla înmulțirii. În faţa emoţiilor voastre avem datoria să ne deschidem, noi, profesorii voştri. Regret însă că nu e suficient doar acest lucru. Din păcate, începe un nou an şcolar, cu probleme vechi de zeci de ani, aşa cum sunt multe dintre şcolile în care învaţă unii dintre voi, nemodernizate, cu bănci scorojite, cu biblioteci sau laboratoare goale. Şi tot goale vor fi şi băncile, în prima zi de şcoală, pentru unii dintre voi, care nu vor primi manuale.
Neajunsurile ne lovesc pe toți: profesori, elevi și părinți. Guvernul nu a trecut clasa în fața noastră, a dascălilor, dar nici în fața voastră, a elevilor.
          Vreau să mă adresez colegilor mei, cărora le spun că în mine vor găsi mereu un partener. Nu e simplu să fii la... centru, când armele pe care le ai sunt... puţine. Am fost amăgiţi cu majorări de salarii, sporuri sau alte beneficii. Nu cerem ceva exagerat şi am mai spus-o: în educaţie nu poți să faci performanţă cu profesori care nu sunt plătiţi corect. Guvernul trebuie să se gândească la un lucru: ce poate să transmită unor copii un profesor umilit?
Aşa cum a făcut de fiecare dată, FSLI va face tot posibilul ca nici actualii guvernanţi să nu îşi bată joc de angajații din învățământ. Am trimis un ultimatum Guvernului Tudose și așteptăm, până pe 25 septembrie, un răspuns ferm. În caz contrar, începem protestele.
Este ruşinos, domnilor care conduceţi ţara, ca cifrele să ne arate că România alocă cei mai puţini bani pentru educaţie din UE: 248 de euro pe cap de locuitor, în condiţiile în care media este de 1.400 de euro.
          Este ruşinos că astăzi nu avem o coerenţă în programele şcolare, că sunt depăşite de realitatea de pe piaţa muncii. Este grav că avem şcoli care se deschid, deşi nu au avizul ISU. Este revoltător că un profesor debutant câştigă cât un muncitor necalificat.
În faţa acestei situaţii, părinții și cadrele didactice trebuie să devină o echipă, pentru că interesul nostru comun sunt copiii. Pentru asta, trebuie să încetăm să mai punem presiune şi pe părinți! Ei nu trebuie să mai aibă povara cumpărării auxiliarelor,  cretă, să schimbe bănci sau să înlocuiască geamurile sparte, ca să nu le înghețe copiii în clase!
De 27 de ani Federația Sindicatelor Libere din Învățământ este alături de salariații din învățământ, dar și de partenerii noștri: părinți și elevi. Așa vrem să rămânem și în acest an.
Am încredere că împreună vom reuși să consolidăm, treptat, sistemul de învățământ. Îmi doresc să fie un an şcolar care să aducă schimbarea în bine acestui sistem. În 2018 se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire. Îmi doresc şi eu o Românie mai bună, pentru noi toţi, dar mai ales pentru copiii acestei țări și pentru cei care construiesc destine şi care modelează acești copii. 

Preşedinte FSLI,
Simion HANCESCU


28 august 2017

FSLI: În educaţie nu faci performanţă cu profesori care nu sunt plătiţi corect; există în continuare riscul declanşării unor proteste!

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ a participat astăzi, 28.08.2017, alături de celelalte federaţii din educaţie, la o întâlnire organizată de CNMR cu Premierul Mihai Tudose. La discuţii au luat parte şi ministrul Educaţiei, Liviu Pop, Ministrul Finanţelor, Ionuţ Mişa, ministrul Muncii, Lia Olguţa Vasilescu şi ministrul Cercetării şi Inovării, Puiu Lucian Georgescu. În cadrul acestei întâlniri au fost discutate mai multe probleme din învăţământul preuniversitar, printre care necesitatea adoptării unei noi legi a educaţiei, modificarea programelor şcolare, dar şi salarizarea angajaţilor din învăţământ sau recuperarea banilor câştigaţi în instanţă.   
“În cadrul discuţiilor de la Palatul Victoria, ministrul Finanţelor a confirmat calculele făcute de federaţia noastră, potrivit cărora, salariile nete în învățământul preuniversitar cresc cu 3% în ianuarie 2018 şi cu 22% în luna martie a anului viitor, deşi salariul brut se majorează cu 50%. Motivul îl reprezintă transferul contribuţiilor sociale de la angajator la angajat. Este nevoie de o soluţie prin care veniturile cadrelor didactice să crească mai mult, altfel, educaţia rămâne sistemul cu cele mai mici salarii. Dacă majorarea salariilor nete ar fi fost de 50%, am fi putut spune că este un câştig real şi ar fi reprezentat un pas important în atragerea tinerilor performanţi şi cu vocaţie în meseria de dascăl. În situaţia aceasta, însă, să vii la catedră cu un salariu de 1.795 de lei, în 2018, nu ştiu dacă e un efort pe care un tânăr capabil şi-l doreşte, iar plecarea spre mediul privat este iminentă”, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hancescu.
Premierul Mihai Tudose a promis, în cadrul discuţiilor de astăzi, că, până la sfârșitul acestui an, vor fi găsiți banii pentru plata sumelor restante la drepturi salariale, stabilite prin sentinţe judecătoreşti. De asemenea, pentru plata dobânzilor, Ministerul Educaţiei va trebuie să reglementeze în perioada următoare cadrul legal care să permită plata acestora de la bugetul de stat, umând ca plata efectivă să se facă, cel mai probabil, anul viitor. Guvernul a acceptat ca plata salariilor pentru învățământul preuniversitar să se facă direct la unitățile de învățământ şi nu prin intermediul primăriilor, cum se întâmplă în acest moment. Se ia în discuţie şi renunţarea la costul standard per elev, întrucât salariile din educaţie sunt stabilite prin lege, iar acest cost standard nu se mai justifică. 
“În perioada următoare vor fi demarate discuţii pe o nouă lege a educaţiei, care să se aplice începând cu data de 1 septembrie 2018. Guvernul recunoaște, de asemenea, că programele şcolare trebuie regândite din temelii, iar Ministerul Educaţiei urmează să stabilească procedura de lucru. În această săptămână vor fi noi discuții la Ministerul Muncii pentru clarificarea unor aspecte privind aplicarea Legii de salarizare, care a provocat confuzii, precum și aspecte privind Legea pensiilor. Toate aceste concluzii vor fi comunicate membrilor noştri de sindicat, alături de care vom decide strategia pentru perioada următoare. Anunţăm că există riscul declanșării unor proteste”, a mai declarat preşedintele FSLI, Simion Hancescu.

22 august 2017

FSLI cere Guvernului Romaniei o poziție clară asupra problemelor din educație!

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, în numele celor 170.000 de membri, ale căror interese le apără, aduce în atenţie câteva probleme, aşteptând o poziţie clară a Guvernului României referitoare la acestea:
  1. Conform prevederilor legale, în anul 2017, o parte a salariaţilor din învăţământ ar trebui să primească sumele restante la drepturi salariale, stabilite prin sentinţe judecătoreşti, sume care nu se regăsesc în legea bugetului de stat pentru anul 2017. Va soluţiona Guvernul României această problemă până la finalul acestui an? De asemenea, tot ca urmare a sentinţelor judecătoreşti, personalul didactic trebuie să primească sume care reprezintă dobânzi legale. Până în acest moment, Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Educaţiei Naţionale nu au stabilit care este sursa de finanţare a acestor cheltuieli şi cine trebuie să facă aceste plăţi. In aceste condiţii, solicităm Guvernului României să clarifice în perioada imediat următoare această problemă la care salariaţii din învăţământ aşteaptă un răspuns de mai bine de trei ani.
  2. Începând cu data de 1 ianuarie 2018, urmează să se aplice prevederile Legii nr 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Conform datelor Ministerului Finanţelor Publice, începând cu aceeaşi dată, se va schimba modul în care vor fi achitate dările către stat ale angajatului. Dacă, de exemplu, un profesor debutant are acum un salariu net de aproximativ 1.440 de lei, începând cu data de 1 ianuarie 2018, când salariul brut va creşte cu 25%, venitul net al aceluiaşi debutant va fi de 1.495 de lei, adică va creşte, în mod real, cu 3,8 %. Un profesor, cu peste 40 de ani de muncă, are acum un venit net de 2.770 lei. La data de 1 ianuarie 2018, salariul net va fi de 2.887 lei, ceea ce înseamnă o creştere a acestuia cu 117 lei, respectiv, o creştere reală de 4,2%. Începând cu data de 1 martie 2018, când ar urma să se aplice următoarea majorare de 20%, salariul net al unui profesor debutant va ajunge la 1.795 lei, cu 24% mai mare decât cel actual, iar al unui profesor, cu o vechime de peste 40 de ani, la 3.465 lei net, ceea ce înseamnă o creştere de 25% faţă de cele actuale, chiar dacă veniturile brute cresc în martie 2018 cu 50% faţă de cele din luna decembrie 2017. Federaţia Sindicatelor Libere din învăţământ consideră că este inechitabil ca un profesor să plătească aproximativ 45 la sută din salariu contribuţii către stat, iar alte categorii să fíe scutite de impozit! De ce se creează aceste discriminări?
  3. Conform Programului de Guvernare PSD – ALDE, o lege importantă care ar urma să fie modificată este Legea pensiilor. In acest moment în sistemul public de pensii există inechităţi revoltătoare. în timp ce în sistemul de educaţie, domeniu clamat a fi “prioritar” de către clasa politică românească, pensia medie este de sub 1.000 de lei, există domenii care au fost tratate ca fiind prioritare cu adevărat şi unde pensia medie este de peste 3.000 de lei. In unele cazuri aceste pensii “speciale” au ajuns să fie mai mari decât venitul brut încasat de angajat. Constatăm că există persoane care au lucrat la stat, au ieşit la pensie la 43 de ani, cu o pensie de 10.000 de lei, în timp ce pe un profesor, după 43 de ani de muncă, statul român îl “recompensează” cu o pensie de 1.500 de lei, întrucât principiul de calcul este diferit faţă de cel aplicat în cazul altor bugetari. Guvernul Tudose trebuie să facă dreptate în acest domeniu!  Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ solicită ca unicul criteriu pentru calculul pensiei, să fie cel al contributivităţi! Dacă nu, atunci cerem pensii speciale şi pentru profesori.
  4. Una dintre cele mai grave probleme ale învăţământului românesc, în afara celei privind subfinanţarea, este cea a programelor şcolare. în acest moment, între cerinţele de pe piaţa muncii în ceea ce priveşte competenţele necesare forţei de muncă şi programele şcolare care stau la baza pregătirii forţei de muncă, este o ruptură. Altfel spus, în şcolile din România elevii nu sunt pregătiţi pentru a face faţă provocărilor din plan profesional şi nu sunt pregătiţi nici pentru a-şi gestiona singuri viaţa. Din cauza programelor, sistemul de educaţie este axat pe partea teoretică, mai puţin pe cea practică, ceea ce face ca programul elevilor să fie sufocant, încetinind dezvoltarea acestora. în opinia noastră, programele şcolare trebuie să fie regândite din temelii, iar ele trebuie să pună accentul pe partea aplicativă şi nu pe cea informativă, cum se întâmplă în prezent. Când va lua Guvernul României o asemenea decizie, aşteptată cu interes de milioane de elevi, de cadrele didactice, părinţi, dar şi de mediul economic?
  5. Lipsa dotărilor în cele mai multe unităţi de învăţământ accentuează şi mai mult starea precară a sistemului de educaţie. Nu este normal ca în multe dintre şcoli să nu existe laboratoare dotate corespunzător, ca grupurile sanitare să fie aceleaşi de zeci de ani sau banala cretă să fie cumpărată din banii părinţilor.

FSLI: Salariile nete din educaţie nu cresc în 2018 cu 50%, cum anunță Guvernul, ci cu maximum 25%!!!

   Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ i-a atras atenţia Premierului Mihai Tudose, în cadrul unei întâlniri care a avut loc astăzi la sediul Guvernului, că majorările salariale anunţate de Executiv, respectiv 25% începând cu data de 1 ianuarie 2018 şi 20% din martie 2018, pentru sistemul de educaţie reprezintă, în realitate, o creştere netă nu de 50%, cum se vehiculează, ci de 20-25%.   
   Începând cu data de 1 ianuarie 2018, urmează să se aplice și pentru învățământ prevederile Legii nr 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Începând cu aceeaşi dată, potrivit Ministerului Finanţelor Publice, angajaţii vor prelua povara contribuţiilor către stat. Acest lucru înseamnă o creștere nesemnificativă de la 1 ianuarie 2018 a veniturilor nete pe care le vor încasa angajaţii din educație. 
   Unui profesor debutant, care are acum un salariu net de aproximativ 1.440 de lei, începând cu data de 1 ianuarie 2018, când salariul brut va creşte cu 25%, venitul net îi va creşte, în mod real cu doar 3,8%, după ce vor fi plătite contribuţiile către stat.  Ceea ce înseamnă, că un debutant va primi, doar 55 de lei în plus la salariu.
   Un profesor, cu peste 40 de ani de muncă, are acum un venit net de 2.770 lei. La data de 1 ianuarie 2018, salariul net va fi de 2.887 lei, ceea ce înseamnă o creştere a acestuia cu 117 lei, respectiv, o creştere reală de  4,2%.
   Începând cu data de 1 martie 2018, când ar urma să se aplice următoarea majorare de 20%, salariul net al unui profesor debutant va ajunge la 1.795 lei, cu 24% mai mare decât cel actual, iar cel al unui profesor, cu o vechime de peste 40 de ani, la 3.465 lei net, ceea ce înseamnă o creştere de 25% faţă de cel actual, chiar dacă veniturile brute cresc în martie 2018 cu 50% faţă de cele din luna decembrie 2017.    
   Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ i-a înaintat, totodată, Premierului Mihai Tudose un memoriu, în numele celor 170.000 de membri, în care i-a cerut să remedieze și această problemă.
În urma acestei discuții, s-a stabilit o nouă întâlnire, care va avea loc luni, 28.08.2017, în cadrul căreia vor fi abordate și alte teme de interes pentru sistemul de educație și salariații acestuia.

   “E în primul rând o problemă de onestitate faţă de cadrele didactice. Cum poţi să le promiţi o creştere cu 50 la sută a salariilor, dacă nu vii şi explici, că în realitate, această majorare care se aplică la venitul brut, alături de noile modificări privind fiscalitatea, înseamnă creşteri la jumătate? FSLI i-a cerut Premierului să rezolve această problemă a contribuţiilor care trebuie plătite de angajaţi către stat, întrucât educaţia este un sistem în care salariile sunt, în continuare, foarte mici, iar creșterea taxelor va face, și pentru viitor, ca profesia de dascăl să fie neatractivă pentru tinerii performanți și cu vocație pentru această meserie”, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hancescu.

12 iunie 2017

COMUNICAT FSLI privind declaratiile dnei ministru a muncii Lia Olguța Vasilescu!



Recent, într-o intervenție la un post de televiziune, doamna ministru Lia Olguța Vasilescu a afirmat „..în conformitate cu programul de guvernare, profesorii ar fi trebuit să primească 20% începând cu data de 1 iulie 2017. Aceștia au primit 15% începând cu data de 1 ianuarie (în realitate au fost 12%, dar sunt procente nesemnificative pentru un ministru al muncii aflat în exercițiul funcțiunii!) și ar fi trebuit să mai primească 20% de la 1 iulie 2017, iar după acest an nu mai beneficiază de nicio mărire până în anul 2020… Am discutat cu sindicatele (ar fi trebuit să specifice cu care sindicate!) și le-am întrebat dacă preferă să rămînă cu 35% sau preferă o creștere de 100% până în anul 2022 și acestea au acceptat”.

Pentru o corectă informare a membrilor de sindicat pe care i-am reprezentat la aceste discuții, pentru că nu au avut loc negocieri, precizez:
1.      La fiecare întâlnire cu ministrul Muncii și Justiției Sociale am atenționat că, în Programul de guvernare aprobat de Parlament, este expres prevăzută majorarea salariilor personalul didactic cu 20%,  începând cu data de 1 iulie 2017 și, respectiv, cu 30% de la 1 ianuarie 2018. Răspunsul doamnei ministru Vasilescu a fost că Parlamentul va decide  data de la care se va aplica legea de salarizare și procentele de majorări salariale de care beneficiază fiecare familie ocupațională;
2.      În intervențiile de la Comisia de muncă din Camera Deputaților, dar și în discuțiile cu Președintele PSD, dl Liviu Nicolae Dragnea, le-am reamintit angajamentele asumate de Guvernul PSD, prin programul aprobat de Parlament!

Afirmațiile publice ale ministrului Lia Olguța Vasilescu au un scop diversionist menit să  discrediteze liderii de sindicat în fața membrilor, dar, în același timp, se încearcă deturnarea atenției publice de la adevăratele probleme pe care le va genera aplicarea acestei legi.
Personal, sunt străin de astfel de „aranjamente”, iar dacă ele au avut loc, atunci ministrul muncii trebuie să precizeze expres cu care dintre „sindicatele” din educație a avut o asemenea înțelegere, în condițiile în care, există trei federații sindicale care reprezintă salariații din întregul sistem educațional.
Simion Hancescu,
Președinte FSLI

București,

12 iunie 2017

9 iunie 2017

COMUNICAT PROTESTE S.L.I. VRANCEA

Consiliul Județean al Liderilor SLI Vrancea întrunit în ședința din data de 9 iunie 2017, a hotărât declanșarea acțiunilor de protest la nivel județului Vrancea ce se vor desfășura în zilele de marți 13 iunie, miercuri 14 iunie și joi 15 iunie 2017.
Protestul va consta în pichetarea Prefecturii Vrancea în intervalul orar 11.30-13.30, unde vor participa membrii de sindicat ai SLI Vrancea.
Facem precizarea că în funcție de situația de la nivel național acțiunile de protest vor continua și sub alte forme.
Principalele nemulţumiri ale membrilor de sindicat sunt:
·        Proiectul Legii Salarizării Unitare care situează angajaţii din învăţământ (didactic, didactic auxiliar şi nedidactic) în intervalul coeficienţilor 1,10 – 2,21 pe o scară de la 1 la 12;
·        Neacordarea majorării salariale de 20 de procente începând cu 1 iulie 2017 în conformitate cu promisiunile din campania electorală şi programul de guvernare;
·        Nepunerea în plată a hotărârilor judecătoreşti restante, precum şi a sentinţelor care vizează dobânzile;
·        Calcularea incorectă a sporurilor salariale la baza salarială din decembrie 2016 şi nu la cea din ianuarie 2017;
·        Neacordarea voucherelor de vacanţă pentru anul 2017 aşa cum prevede Programul de guvernare.

Biroul Operativ al SLI Vrancea
Președinte,

Constantin IONESCU

8 iunie 2017

Protest împotriva declarațiilor presedintelul Senatului, Calin Popescu Tariceanu!

COMUNICAT

Biroul Operativ al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ protestează împotriva declaraţiilor jignitoare la adresa corpului didactic din România, făcute de Președintele Senatului,  Călin Constantin Anton Popescu – Tăriceanu.
Afirmațiile acestuia conform cărora …„programul nu e de opt ore pe zi în învățământul preuniversitar. Dacă pui la cap toate vacanțele, ai patru luni de vacanță pe an.Eu nu găsesc că sunt justificate unele din aceste majorări. denotă o necunoaștere crasă a legislației în domeniul educației, dar și a activității propriu-zise a întregului corp profesoral.
Îi reamintim, domnului Tăriceanu că, legal, un cadru didactic are dreptul la 62 de zile lucrătoare de concediu de odihnă, iar norma didactică de predare  a unui cadru didactic nu trebuie confundată cu timpul legal de muncă. Nu trebuie uitat că, pe lângă norma didactică de 40 de ore/săptămână, personalul didactic  prestează o serie de activități care nu intră în fișa postului și pentru care nu este plătit! Iar din cele 62 de zile de concediu, cele mai multe cadre didactice nu pot efectua nici jumătate din concediu, deoarece sunt implicate în diversele examene care au loc în perioada vacanței de vară.
Este cu atât mai grav cu cât aceste afirmații defăimătoare la adresa tuturor cadrelor didactice  vin de la un înalt demnitar al statului român, cel de-al doilea om în stat și șeful unuia dintre partidele politice aflate la guvernare.
Este evident că, prin mesajul transmis, în calitate de șef al Senatului României,  domnul Călin Popescu Tăriceanu, demonstrează, încă o dată, că, pentru  clasa politică  românească, educația este doar o temă de campanie electorală,  care, imediat după alegeri, este aruncată la „coșul de gunoi”, singurele obiective urmărite în mod real de către politicieni fiind „binele personal”.Acest „deziderat” colectiv, transpartinic, al aleșilor neamului este demonstrat și de noua lege de salarizare, prin care s-au grăbit să-și majoreze substanțial indemnizațiile de senatori și deputați, dar și indemnizațiile aleșilor locali.
Dacă singurul criteriu relevant în aprecierea importanței sociale a muncii unei întregi categorii socio-profesionale o reprezintă „programul zilnic de muncă și cât durează concediu”, atunci, stimate domnule Președinte al Senatului României, SINGURELE CATEGORII CARE NU JUSTIFICĂ  NIVELUL DE REMUNERAȚIE ÎN RAPORT DE ACTIVITATEA DESFĂȘURATĂ SUNT DEPUTAȚII ȘI SENATORII! Aceștia sunt singura categorie care au 4 luni de vacanță!
București, 8 iunie 2017                          

7 iunie 2017

APEL

Trecem prin momente dificile. Legea Salarizarii este, pentru cei din invatamant cel putin, o BATAIE DE JOC.

Toate apelurile la reprezentanii COALITIEI AFLATE LA PUTERE, LA PARLAMENTARII LOR SI LA  PRESEDINTII PSD SI ALDE, Dragnea si Tariceanu, s-au lovit de un refuz de a ne sustine. 

Bataia de joc o reprezinta , in primul rand, pozitionarea educatiei la coada grilelor de salarizare!

Educatia, prin amanarea aplicarii din 1 iulie a majorarii de 20%, ramane sectorul care in acest an a beneficiat de CELE MAI MICI majorari salariale! Majorarea de 25%,promisa in ianuarie, va fi nesemnificativa(daca va fi), pentru ca ea nu va acoperi decat plata contibutiilor trecute din sarcina angajatorului in sarcina angajatului! (In acest moment angajatorul plateste 15,8% -pensii , 5,2% -sanatate si 0,5% -somaj).
  
 NU au avut bani  pentru plata sentintelor si dobanzi! S-au gasit insa bani pentru clientela politica, indiferent de culoarea ei, majorandu-se salariile la primari , viceprimari si consilieri ! Majorarile pentru cei din guvern si parlament ajung la nivele ce fac sa paleasca salariile din alte tari !  RUSINOS, dar nu mai au bani pentru cei din invatamant!!!

  E nevoie de hotarare ! E nevoie sa ne ridicam ! Daca nu o vom face acum, mai tarziu s-ar putea sa fie nevoie de sacrificii mult mai mari!!!  Si mai ales, avem nevoie de unitate! Unitate in toate scolile  si unitate in intreaga tara!